Sõiduki saab võimsamaks teha ka arvutiga. Foto: Shutterstock.
Kas teadsid, et sõiduki võimsamaks muutmisel on ka teisi meetodeid, kui mõne mootoriosa väljavahetamine? Me ei pea silmas filmis “Kiired ja vihased” näidatud tuuningut, kus istme alla paigutatud “NOS”-nimeline balloon nupuvajutusega spidomeetri uuele ringile saadab. Tegelikult piisab võimsuse tõstmiseks juba ühest pädevast töökojast ja arvutist.
Selle salapärase toimingu nimetus on chip-tuning, mis tõenäoliselt paljudele autoentusiastidele on ammu tuttav teema. Siiski ei pruugi osad autoomanikud sellisest lahendusest teadlikud olla. Autoeksperdi teenindusnõunik Leho Mägismaa selgitab asja lähemalt.
Arvuti annab autole jõudu juurde?
Mis see chip-tuning üldsegi on ja kuidas seda tehakse? Kaasaegsetel autodel on hulga elektroonilisi seadmeid ja andureid, mille ülesandeks on juhtida kindlaid protsesse. Üks tähtis komponent auto juures on mootori juhtaju ehk ECU (Engine Control Unit), mis hoolitseb selle eest, et mootor töötaks nagu kellavärk.
Sisuliselt on ECU eesmärk jälgida erinevaid andureid ja vajadusel nende tööd reguleerida, et tagada mootori sujuv ja probleemivaba töötamine. Igale mootori juhtajule on tehasest tootja poolt “peale pandud” tarkvara, mida saab tegelikult paari koodirea asendamisega hõlpsasti muuta. See chip-tuning just nimelt ongi.
Leho Mägismaa räägib, et protseduuri käigus loetakse olemasolev tarkvara OBD-pistiku kaudu arvutisse ja saadetakse teeninduse arvutisse. “Seejärel saadame tarkvara Suurbritannias tegutseva maineka ettevõtte Celtic Tuning IT-meeskonnale, kus seda täiendatakse spetsiaalsete programmidega. Kui tarkvara meieni tagasi jõuab, paigaldame selle auto ECU-le,” selgitab Mägismaa.
Autoeksperdi teenindusnõuniku sõnul on tegu põhimõtteliselt mootori töö optimeerimisega, mis annab sõidukile juurde kilovatte ja pöördemomenti. Selle tulemusena on võimalik teha näiteks kiiremaid ja sujuvamaid möödasõite maanteel.
“Lisaks on võimalik chip’i abiga vähendada kütusekulu, sest soovitud kiirus saavutatakse rutem. Samas on kogemus näidanud, et võimsuse kasvades kipuvad autojuhid ka gaasipedaali tavapärasest tihedamini ja tugevamini vajutama, mis mõistagi suurendab kütusekulu,” räägib ta.
Mõttekas ainult diislile teha?
Targemad teavad rääkida, et chip-tuning tasub ära ainult diiselmootoriga sõidukitel. Kas see vastab ka tõele? Mägismaa sõnul saab chip’i teha sisuliselt igale sõidukile, mille mootori tööd juhib ECU.
“Küll aga tuleb märkida, et turbomootoriga autol on lõppnumbrid märksa suuremad kui ilma turbota sõidukil. Sestap tehakse seda rohkem diiselmootoriga autodele, kuna need on reeglina varustatud turboga.”
Toome ühe hea näite 5. seeria BMW mudeli (viies põlvkond ehk E6X) peal: sõidukil on kolmeliitrine diiselmootor, 160 kilovatti ja 500 Nm pöördemomenti. Chip’iga on antud mudeli puhul võimalik saavutada koguni 27% kasv jõudluses – ligi 200 kW ja 580 Nm.
Võtame katsealuseks uuesti sama sõiduki, kuid jõuallikaks on nüüd kolmeliitrine bensiinimootor, millel 190 kilovatti ja 300 Nm pöördemomenti. Kui autole teha chip-tuning, siis paraneb jõudlus 8% – ca 202 kW ja 320 Nm.
Vaata SIIT, kui palju annaks chip Sinu sõidukile jõudu juurde. Oluline on veel välja tuua, et tuuninguteenust ei tehta ainult autodele, vaid ka veoautodele, mootorratastele, traktoritele ja isegi paatidele.
Kas uue auto puhul jääb tootjagarantii alles?
Kindlasti tekib mõnel murelikumal autojuhil küsimus: “Kas chip-tuning sõidukit ka kuidagi kahjustada saab?” Mägismaa sõnul chip sõidukile mingisugust ohtu ei kujuta. “Kui tuuning lastakse teha usaldusväärses töökojas ja autol eelnevalt mõnda suuremat tehnilist riket ei ole, siis katki see midagi küll ei tee,” selgitab Autoeksperdi teenindusnõunik.
Siiski toonitab ta, et on üksikuid juhtumeid, kus peale chip’i esineb probleeme kiirendamisel. “Kuna Celtic Tuningu töödele kehtib aastane garantii, siis nendes olukordades oleme algse tarkvara tagasi peale pannud ja autoomanikule raha tagastanud.”
Mõnikord võib tekkida soov teha chip ka äsja esindusest ostetud uuele autole. Kas sellisel juhul jääb näiteks tootjagarantii veel üldsegi kehtima? “Olen kuulnud siin mitut arvamust: ühel esindusel pole selle vastu midagi, samas teine jällegi ei luba. Kõige kindlam viis on enne tuuningu tegemist see esindusega igaks juhuks üle täpsustada.”
Sellise IT-tuuningu juures on tähtis, et töö teostaks professionaal. Mõni nurgatagune garaaž võib küll teha odava summa eest chip’i ära, kuid lõpptulemus ei pruugi olla ootuspärane.
“Näiteks Celtic Tuning ei võta ühegi mudeli puhul võimsust parandavat tarkvara kasutusele enne, kui seda pole põhjalikult katsetatud firma testkeskuses. Eesmärk ei ole igast mootorist võtta viimast, vaid tagada parima võimaliku võimsuse kasvu juures mootori optimaalne töökindlus.”
Palju maksma läheb?
Enamike mudelite puhul saab valida kolme tuuninguastme vahel: Economy, Tase 1, Tase 2. Keskeltläbi lisandub autole 30 kilovatti, ent sõltuvalt mudelist võib see olla vahemikus 15 (harvadel juhtudel) kuni 50 kilovatti.
Mägismaa lisab, et kogu protsess võtab aega keskeltläbi kolm kuni neli tundi ning maksumus sõltub sellest, milline tuuningaste valitakse. “Keskmiselt võib arvestada kuskil 470 euroga,” räägib ta.
Kui ka Sina soovid oma autole chip-tuning’ut, siis Autoekspert aitab meelsasti.