Taas on alanud suusa- ja lumelauahooaeg ning paljud elektriautojuhid mõtlevad, milline on katuseboksi mõju elektriauto tarbimisele. Kas sõiduraadius lüheneb oluliselt? Kas elektriautole on üldse mõtet boksi hankida? Polestari klienditeenindusjuht katsetas Calix Aero Loader ja Thule Vector boksi ning sai sellest teada.
Tund aega autos istuda pole mugav, kui kaup hõivab reisijate jala- ja süleruumi. Sõitjateruumi turvalisust ohustavad ka lahtised esemed, mis võivad äkkpidurduse või õnnetuse korral ringi lennata. Katuseboks on lihtne viis auto pakiruumi suurendamiseks näiteks puhkusele minnes. Elektriautode levikuga kasvab ka huvi sobivate katusebokside vastu.
Thule Vector katuseboksi üksikasjad on hoolikalt läbi mõeldud: boksi sisemus on kasutamise
hõlbustamiseks kaetud vildiga ja valgustatud
Lähtepunkt
Katuseboksid, mida testiti, olid Calix Aero Loader ja Thule Vector L. Calixi boks näeb välja selline, nagu oleks auto katusele paigaldatud valesti – ehk siis kasti jämedam ots on sõidusuunas. Eridisaini taustaks on aga tiivaprofiili imitatsioon ning mõte on selles, et boksi taha jääks keeriseid tekitavat õhku võimalikult minimaalselt, mis vähendab õhutakistust.
Teine testitav katuseboks, Thule Vector, on traditsioonilisema kujuga, stiilne, voolujooneline ja tugeva konstruktsiooniga. Vector-is on detailid peenelt lihvitud: sisemus on kaetud vildiga ja äärtes on valgustid, mis hõlbustavad kasutamist pimedas.
Testiautoks oli Polestar 2 Standard Range Single Motor 69 kWh aku ja esiveoga. Auto seadistused olid mõlema katuseboksiga samad, et bokside mõju kulumisele saaks võimalikult ühtlaselt hinnata.
Testimine
Proovisõidud tehti öösel maanteel, sest tavaliselt tuul öösel vaibub, mis võimaldab testimiseks paremaid tingimusi. Proovisõidud tehti kahes suunas samadel kiirustel, mida reguleeris püsikiiruse hoidja. Sama teekond sõideti Calix Aero Loader-i, Thule Vector-i ja ilma katuseboksita. Kulunäidud registreeriti auto pardaarvutist. Katsesõitudel maanteel oli Calix Aero Loader-i ja Thule Vector-i tarbimine väga sarnane, kuid kiiruse kasvades kulutas Calix veidi vähem.
Viimaks sõideti 36 kilomeetri pikkune teelõik, mis sisaldas kiirendusi ja peatusi. Lõigu keskmine kiirus oli 70 km/h. Väikese lisana otsustas testija proovida sama teelõiku nii, et Calix Aero Loader oli paigaldatud "valesti", ehk siis kitsama otsaga sõidusuunas.
Maanteelõigu tarbimisnäitajad olid (kWh/100 km):
- Ilma boksita: 16,0
- Calix Aero Loader õiget pidi paigaldatuna: 17,2
- Thule Vector: 17,3
- Calix Aero Loader valet pidi paigaldatuna: 17,4
Milline on katuseboksi mõju elektriauto tarbimisele?
Mõlema testis osalenud katuseboksi disain on edukas ja mõju elektriauto tarbimisele on praktiliselt sama. Suvehooaja kiiruspiirangutega võib Aero Loader-i disain olla kasulikum, kuid talvel on erinevus Vector-ist minimaalne. Teekatse näitas aga, et Calix-i tiivaprofiil töötas, kuna kasti õigel paigaldamisel oli tarbimine väiksem.
Kokkuvõttes oli kulukasv prooviautol katuseboksiga katusel sõites mõistlikul tasemel (umbes 10–15%). Siiski tuleb märkida, et testi ajal olid auto ja boksid ilma koormata. Kui reisijad istuvad autosse ja kraam boksi pakitakse, tõuseb tarbimine loomulikult koormuse tõttu.
Calix Aero Loader
Thule Vector L