Juba mõne päeva jooksul jätab linnukaka auto värvkatet kaitsvasse lakki oma jälje ning pikema ajaga võib isegi sellest “läbi süüa” ja värvi ennast kahjustada. Foto: Shutterstock |
Kui lind otsustab end auto kohal kergendada, on lugu kehv ja seda mitmel põhjusel. Esiteks on tulemuseks silmariivav plärakas, teiseks võib selle maha pesemisega viivitades sõiduki värvkate püsivalt kahjustatud saada. Nimelt on lindude väljaheited küllaltki happelised, mistõttu söövitavad need autole jäljed juba üsna kiiresti ja seda eriti suvel.
Täiesti kahjustusteta pääseb sel juhul vaid kärmelt reageerides – juba mõne päeva jooksul jätab linnukaka auto värvkatet kaitsvasse lakki oma jälje ning pikema ajaga võib isegi sellest “läbi süüa” ja värvi ennast kahjustada. Õnneks on happelisest väljaheitest rikutud lakki võimalik taastada ja seda üsna lihtsalt, kui puhastamisega just liiga kaua ei viivita.
Linnukaka mahapesemine nõuab ettevaatust
Tark ei torma! See tarkus kehtib ka juhul, kui auto on lindude ekskrementidega kaetud. Puhastamine tuleks ette võtta küll esimesel võimalusel, aga veel tähtsam on teha seda õigesti. Nimelt on lindude väljaheited mitte ainult söövitava toimega, vaid ka abrasiivsed, kuna nende seedekulglas võib leiduda näiteks liiva ja kivikesi ning merekarpide tükikesi.
Mustuse lihtsalt märja lapiga hõõrumine oleks umbes sama, mis värvkattele sattunud ja kivistuma hakanud betoonipläraka nühkimine – mitte just parim tegu, kuna tagajärjeks on ilmselt terve hulk väiksemaid ja suuremaid kriime autol. Seega, kuidas seda mõistlikult teha?
Alustuseks tuleb plekki ohtralt niisutada – see on eriti tähtis juba kuivama hakanud linnukaka puhul, sest siis muutub see taas pehmeks ning kergemini eemaldatavaks. Nii pole vaja mustust ülearu hõõruda. Kasutada võib lihtsalt ohtralt vett, kuid veelgi parem on vee ja korraliku autošampooni lahus, kuna see lagundab mustust natuke jõulisemalt.
Korralikult niisutatud ja natuke seisnud mustuse eemaldamiseks on kõige sobivam kasutada mikrofiibrist puhastuslappi. Kuid pleki hõõrumise asemel on targem laotada lapp mustusele, mõne aja pärast ära tõsta, loputada ja protsessi korrata senikaua, kuni sodi on eemaldatud. Vajadusel võib plekki vahepeal uuesti niisutada, et see ikka kergelt ära tuleks.
Kui väljaheited on kõikjalt eemaldatud, võiks sõiduki veel korralikult üle pesta. Hea mõte on lõpetuseks töödelda auto värvkatet vaha või mõne muu kaitsva vahendiga, mis vähendab linnukaka söövitavat toimet värvile.
Õige tegutsemine võib päästa ka kahjustunud laki
Kui söövitav linnukakaplekk on auto värvkattel “ilutsenud” juba natuke pikemat aega, siis võib pärast pesu selguda, et happeline mustus sai küll maha, kuid kahjuks liiga hilja – see jõudis juba oma töö teha ning jälg on siiski näha. Sel juhul on kahjustada saanud värvkatet kaitsev lakikiht, kuhu hape on jälje sisse söövitanud.
Mida sel juhul teha? Kurb tõde on see, et kahju on juba sündinud ning pesemine seda heaks ei tee. Õnneks võib vahel minna ka nii, et värvi endise ilu taastamiseks polegi vaja kohe värvimisse kiirustada ja saab läbi lihtsamalt: lakikiht on küll õhuke, kuid siiski piisavalt paks, et eemaldada sellesse jäänud väiksemad kriimud ja ka linnukaka söövitatud jäljed poleerides ehk sisuliselt osa lakist eemaldades.
Nüüd oleneb, kui kaua väljaheide värvil oli ning kui sügavalt see on sisse sööbinud. Kui üsna lühikest aega, siis võib proovida jälge eemaldada kõige lihtsamal viisil, kasutades selleks kriimustuste eemaldamiseks mõeldud abrasiivpastat ning käsitsi poleerimiseks mõeldud lappe.
Puhastamine käib järgmiselt: pane abrasiivpastat poleerimislapile ja hõõru eelnevalt pestud pinda kerget survet avaldades. Seejärel pühi pasta ülejäägid pehme lapiga maha. Töödeldud pindade viimistlemiseks sobib näiteks Sonax puhastav Carnaubavaha.
Kui auto on lindude viha all olnud pikemalt või jäi see esialgu korralikult puhastamata, võib juhtuda, et kodus ise nokitsedes lakikahjustusi enam parandada ei õnnestu. Sel juhul on veel üks lahendus – minna autoga mõnda töökotta ja paluda kogenud spetsialistidel proovida töö ära teha.
Mõnikord läheb õnneks, mõnikord mitte. Näiteks ei aita ainult poleerimine siis, kui happelised väljaheited on juba lakikihist läbi “närinud” ning värvini jõudnud. Sellisel juhul pole muud varianti, kui sõiduk ilusa välimuse taastamiseks värvitöökotta viia. See on aga juba kallis lõbu, mistõttu ongi lindude viha alla jäädes mõistlik kiiresti reageerida.
Pealegi on poleerimisel ka miinuseid – nendest ehk peamine on see, et iga poleerimine kulutab mõnevõrra värvi kaitsvat lakikihti. See tähendab, et lõpuks kulub lakikiht ära ja värv jääb kaitseta. Seetõttu peaks ükskõik milliseid poleerimisvahendeid kasutades olema üsna ettevaatlik, et mitte liiga hoogu sattuda ja kasu asemel rohkem kahju teha.