Foto: Shutterstock
Autoomanikel kipuvad ajaga ikka tekkima teatud harjumused ja kiiksud. Mõned neist aga võivad sõidukile kehvasti mõjuda. Arutelu keskmesse satuvad sageli näiteks manuaalkäigukastid ja nende kasutamisega seotud halvad kombed. Aga kas miski nii levinud ja näiliselt kahjutu nagu käigu vahelejätmine võib samuti autot kahjustada?
Mis õieti on käigu vahelejätmine?
Manuaalkasti peamiseks eeliseks on see, et juht vastutab igal ajahetkel selle eest, millise käiguga auto liikuma peaks. Reeglina on ette nähtud, et käike vahetatakse numbrilises järjekorras: esimene, teine, kolmas, neljas, viies jne.
Samas, kuna manuaalkasti puhul toimub käiguvahetus läbi juhi käe, on tegelikult ju võimalik mõni käik ka vahele jätta – näiteks 1. käigult otse 3. käigule või 5. käigult 3. käigule. Tõepoolest, käikude vahelejätmine võib juhtuda mis tahes järjekorras ja erinevatel põhjustel.
Kogenud juhi puhul võib see tähendada oma sõidustiili optimeerimist vabamaks või just nimelt agressiivsemaks. Vähem kogenud juhi puhul võib sellega kaasneda aga ebakorrektne käiguvahetus, mis kulutab auto sidurit või kahjustab käigukasti.
All good, kui õigesti teha
Kas käikude vahelejätmine on sõidukile halb? Lühike ja lihtne vastus on ei, aga see pole siiski ka täiesti ohutu. Kuigi võib tunduda, et käiguvahetus üles ja vastupidises järjekorras alla on sama asi, ei ole see alati nii.
Räägime esmalt käikude üles vahetamisest, näiteks teiselt käigult neljandale. Kui kasutatakse õigeid võtteid, siis pole põhjust, miks ei võiks käike vahele jätta. Pöörete arvu sobitamine käiguga on oluline eelkõige mugavuse pärast, et auto liiguks edasi sujuvalt ning ei “rapuks”. Sõiduki mehaanilistele komponentidele see kahju ei tee.
Käikude vahelejätmine alla minnes – näiteks neljandalt teisele – enam nii ohutu ei ole. Ehkki nagu kiirendades ei tekita õigesti sooritatud käigu vahelejätmine ka sel juhul kahju.
Siin tuleb mängu tõsiasi, et juhil on palju keerulisem õppida seda, kuidas käiku õigesti alla vahetada. Seda valesti tehes võib auto käigukast kahjustada saada või sidur enneaegselt kuluda.
Kõige olulisem käikude vahele jätmisel on pöörete sobitamine. Värskelt koolipingist tulnud autojuht, kes pole pöörete reguleerimises veel niivõrd osav, võib autot kahjustada, kui käike vahele jättes pöördeid ei arvesta.