Kuidas autole uut akut valida? Foto: Shutterstock |
Meie kliimas on aku eluiga keskeltläbi 3–5 aastat ehk varem või hiljem vajab see väljavahetamist. Pliiaku, EFB ja AGM on kõik pliihappeakud, kuid mõeldud erinevateks kasutusotstarveteks. Selgitame, kuidas nende hulgast oma autole sobiv leida!
AGM-akud
AGM ehk absorbed glass mat (absorbeeritud klaasmatt) on akutehnoloogia tipp. See kannatab kõige rohkem laadimistsükleid ning sobib hästi ka hübriididele ja autodele, milles on väga palju elektrivarustust.
AGM-akud on kasutusel paljudes tänapäevastes sõidukites, eriti kõrgema jõudlusega autodes ja süsteemides, kus nõutakse suuremat
energiatihedust ja vastupidavust. Samuti sobivad need maasturitele ja premium-klassi sõidukitele.
Nimetus “Absorbent Glass Mat” tuleb sellest, et sel akul on klaaskiust matt, mis imab ja seob akuelemendi sees olevat elektrolüüti. AGM-akud on väga tõhusad ja neil on suurepärased külmkäivitusomadused.
Kui auto originaalaku on AGM-aku, siis tuleb see asendada uue AGM-akuga! Mitte mingil juhul ei tohi kasutada teist tüüpi akut.
EFB-aku
EFB ehk enhanced flooded battery (täiustatud happe aku) vastupidavus ületab pliiaku oma, kuid jääb alla AGM-akule. Sobib hästi tänapäeva autodele, millel on start-stop-süsteem, kuid väiksem koormus kui hübriidautodel.
EFB-akul on plussplaadi pinnal ekstra polüesterkangas, mille ülesanne on plaadi sees olev aktiivmaterjal paigal hoida ja seeläbi aku vastupidavust tõsta. EFB-akule iseloomulikud omadused on suur kandevõime, parem laadimisvõime ja kaks korda suurem laadimiskordade arv võrreldes traditsioonilise starterakuga.
Hea teada! Kui sõidukil on EFB-aku, kuid sõidad tihti linnas või vajad suuremat jõudlust, võid selle vahetada AGM-aku vastu. EFB vahetamist AGM vastu võiks kaaluda ka siis, kui sõidukil on palju lisavarustust ja tundub, et aku võimsus pole piisav.
Pliiaku
Pliiaku ehk lead-acid battery on üks vanimaid ja levinumaid akutüüpe. See on teistest akudest taskukohasema hinnaga, kuid samas vähem vastupidavam ning kaalub palju.
Pliiakud leiavad kasutust ka päikese- ja tuuleelektrijaamades.
Pliiakud sobivad vanematele autodele, millel pole palju elektrilisi lisasid ega start-stop-süsteemi.
Aku valimise ABC
Kõige lihtsam viis aku väljavahetamiseks tundub olevat osta see, mis parasjagu kapoti all on. Kuid see ei pruugi olla parim otsus: kui sõiduki eluea jooksul on akut vahetatud üks või mitu korda, siis ei pruugi seal enam olla “õige asi”.
Vale tüüpi aku võib põhjustada häireid lisaseadmetes või start-stop-süsteemis. Enne uue aku ostmist konsulteeri oma ala spetsialistiga või lähtu neist kolmest lihtsast punktist:
- Vali pliiaku, kui sul on vanem auto ilma start-stop-süsteemita või vähese elektrivarustusega.
- Vali EFB tüüpi aku, kui sul on tänapäevane auto start-stop-süsteemi ja mõne elektrilise lisaga.
- Vali AGM tüüpi aku, kui sul on hübriidauto või rohkete lisadega sõiduk.
Aku valikuga saad tutvuda siin.