Mõnikord piisab vaid rataste tasakaalustamisest ja juba saabki jälle nautida sujuvat sõitu. Foto: Shutterstock |
Sõidu ajal värisev või vibreeriv auto ei ole enesestmõistetavalt kuigi mugav. Väikesest ebamugavusest hullemgi on aga asjaolu, et värin võib viidata ohtlikele vigadele – kuigi ei pruugi. Tegelikult võib selle likvideerimiseks teinekord piisata üsna lihtsatest tegevustest.
Samas võib juhtuda, et vea leidmine ei ole sugugi lihtne ning selle põhjuseks on asjaolu, et kui kohapeal töötava auto vibratsiooni põhjus on suure tõenäosusega mootor, siis liikuvas autos võivad seda põhjustada üsna erinevad osad.
Kas rehvid ja veljed on korras?
Väga levinud põhjuseks on rehvid või veljed. Täpsemalt võivad need olla kas vigastatud või tasakaalust väljas.
Rehvide puhul tasub esmalt vaadata, kas rõhk nendes on õige ning need on kulunud ühtlaselt (mitte kulumispiiri ületanud!) ja ega kuskil nähtavaid vigastusi pole. Üsna ilmselgelt pole näiteks laiguti kulunud rehvid enam ideaalselt ümmargused ja seega võib olla peaaegu kindel, et vibratsiooni põhjuseks ongi need. Sel puhul piisab enamasti vaid rehvide vahetusest ning rataste tasakaalustamisest ja juba saabki jälle nautida sujuvat sõitu.
Kui rehvid on korras, võib põhjus peituda veel ka velgedes. Kas ehk ei ole seal mõnda löökaugust tekkinud mõlki? Ehk on nende külge kinni jäänud muda või talvisel ajal jäätunud lumi? Põhjused võivad olla erinevad, tulemus on aga üks ehk ebameeldivalt vibreeriv auto. Mure lahendamiseks on võimalused erinevad, mõnikord võib piisata vaid sodi eemaldamisest või ratta tasakaalustamisest, mõnikord ei piisa aga isegi velje sirgestamisest ning vaja on see vahetada.
Levinud põhjus vibratsiooni tekkeks on vead pidurisüsteemis ja neile viitab selgelt see, kui värin tekib ainult pidurdamise ajal või siis tugevamaks muutub. Sagedasti esinev viga on näiteks kõveraks läinud pidurikettad ning selle esimene sümptom ongi värin pidurdamisel. Samas võivad vibratsiooni põhjustada ka liigselt kulunud piduriklotsid.
Väike ebamugavus või ohtlik probleem?
Põhjus võib olla ka veermikuosades – nagu näiteks kulunud rattalaagrid, rooliotsad või puksid – või roolisüsteemis. Probleemidele roolisüsteemis osutavad näiteks asjaolud, et vibratsioon tekib peamiselt keeramisel ning see on tugevalt tunda ka läbi rooli.
Kui värin esineb gaasipedaali vajutamisel, võib selle põhjus peituda kulunud mootoripatjades – kummist ja metallist valmistatud osades, mis hoiavad mootorit omal kohal ning ühtlasi hoiavad ära selle vibratsioonide ja õõtsumiste raami ülekandmist. Katkised või kulunud padjad neid ülesandeid aga enam ei täida, mistõttu tekivadki värinad. Kulunud mootoripadjad põhjustavad vibratsiooni gaasipedaali vajutamisel, ühtlase kiirusega sõites aga pigem mitte.
Värinat võivad tekitada ka probleemid mootoris või käigukastis ning siin võib põhjuseid olla juba väga palju. Üks tavalisemaid vigasid on ebaühtlaselt töötav mootor, mida omakorda võivad tekitada erinevad probleemid – näiteks kehva kvaliteediga kütus, ummistunud filtrid, pihustid või hoopis süüteküünlad. Kui vibratsioon tekib mootoris oleva vea tõttu, on seda üldjuhul tunda ka kohapeal seistes.
Põhjuseid värina või vibratsiooni tekkeks võib olla muidugi veel ning välja toodute puhul on tegu pigem natuke levinumate vigadega. Oluline on aga teada, et sõidu ajal tekkiv vibratsioon ei pruugi olla ainuüksi ebamugav, vaid – nagu eespool öeldud – võib viidata ka ohtlikele vigadele. Seepärast on taolise sümptomi ilmnemisel kõige mõistlikum pöörduda usaldusväärsesse autoteenindusse – nõnda saad olla kindel, et auto tehakse kindlalt korda ning liiklemine on edaspidigi ohutu ja mugav.