Kuidas teha autole ise diagnostikat? Foto: Depositphotos |
Auto diagnostika all mõeldakse sageli veakoodide lugemist. Professionaali jaoks tähendab see aga enamat, kui vaid kaabli ühendamist ja veakoodide guugeldamist. Autoeksperdi tootejuht Rasmus Parv selgitab, mida saab nö ise ära teha ja millal võib isetegijatele mõeldud seadmest siiski väheks jääda.
Kahte tüüpi veakoodid
Suures pildis võib veakoodid lahterdada kaheks: otsesed, mis näitavad konkreetset viga (ja mida on lihtne mõista), ja kaudsed, mis vajavad põhjalikumat uurimist. Esimesed näitavad, mis probleem on, näiteks lühis, voolukatkestus või otsene anduri viga. Otseste veakoodide puhul reeglina piisab detaili vahetusest juhul, kui ühendused on terved.
Kaudsed veakoodid tekivad aga siis, kui andurite-täiturite mõõteväärtused on normi piirest väljas ja seetõttu on vastava sõlme töö häiritud – selles olukorras ei pruugi isetegija teadmistest piisata. Et seda kõike paremini mõista, toob Parv paar näidet. Selliste vigade puhul ei piisa vaid veakoodi andva detaili vahetusest.
- Auto ABS märgutuli põleb. Veakoodide lugemisel on veateade front right speed sensor signal implausible. See konkreetne vea kirjeldus ei viita anduri otsesele veale, vaid mõõte väärtuse usutavusele. Probleemi väljaselgitamiseks tuleb teha lisateste, et reaalajas võrrelda näiteks otse sõites rataste pöörlemiskiirust. Näiteks kui teiste rataste kiiruse anduritel annab kiiruseks 30 km/h ja parem esimene ei ole stabiilne ja kõigub, siis suure tõenäosusega on kahjustatud see mehaaniline osa, millelt andur signaali võtab. Olenevalt sõiduki margist-mudelist võib olla vigastada saanud rattalaagris asuv magnetvöö või veovõlli otsal asuv metallvöö. Sõlme osandades on võimalik visuaalselt hinnata veovõlliotsal olevat metallvööd, magnetvöö kontroll olenevalt autost võib olla keeruline ning seda otseselt ei pruugigi saada teha.
- Mootorituli põleb. Keerulisemad vead on mootori tööga seotud väärtuste vead, näiteks heitgaaside analüüsisüsteemi mõõtepiirkondade häired. Antud viga võivad põhjustada väga paljud erinevad osad. Heitgaasid on tulem elektrooniliste ja mehaaniliste komponentide koostööst. Seda võivad põhjustada lihtsamad-soodsamad osad, nagu näiteks süüteküünlad, õhufilter, kütusefilter. Samas võib põhjuseks olla ka õhulugeja, EGR, mootori mehaanilised detailid vms. Nende vigade diagnoosimiseks on vaja sügavamaid teadmisi diagnoositava mootori osadest ja nende koostööst.
Aga mida saab ise teha?
Nende jaoks, kel meeldib ise näppe õliseks teha ja oma autoga tegeleda, on turul olemas universaalseadmed, millega ise diagnostikat teha. Soodsama otsa seadmed suudavad enamasti lugeda ja kustutada vaid emissiooni ehk heitgaasidega seonduvaid veakoode. Hea valik kodugaraaži on näiteks Launch CRP Mot IV, millel on 31 hooldusfunktsiooni. Muuhulgas saab sellega kübemefiltrit statsionaarselt põletada, pidureid hooldada, AdBlue’d lähtestada jms.
Veel mõned Launch CRP M0t IV funktsioonid:
- veakoodide lugemine ja kustutamine;
- hoolduse lähtestamine;
- elektroonilise parkimispiduri hooldusfunktsioon;
- pidurite õhutamine;
- aku “õpetamine” autole;
- reaalajas andmete kuvamine erinevates formaatides;
- jpm.
Tegemist on mitmekülgse diagnostikaseadmega, mis sobib OBDII ja EOBD süsteemiga varustatud sõidukitele. Kaasa saad kaks aastat tasuta andmebaaside uuendusi!
“Isetegemine” on muutunud keerulisemaks
Uuemale autole ise diagnostika tegemine ei pruugi olla alati võimalik. Teatud automarkidel (Renault, Iveco, Fiat, Chrysler, Jeep, Audi, VW, Škoda, Seat ja Mercedes) on ka secure gateway, mis piirab ligipääsu turvalisusega seotud süsteemidele. Näiteks piduritele, juhiabisüsteemidele ja SRS-ile (auto turvasüsteem) ei pruugi enam “igaüks” ligi saada.
Parv nendib, et võimatu see siiski pole – on võimalik ligipääsud saada, kuid see eeldab juba kõrgema klassi seadet ning isiku identifitseerimist ja salvestamist, kes süsteemis toimetab. “Tänased sõidukid on tihtipeale juba ühenduses üle võrgu, välistamaks häkkerite rünnakuid. Vanematel sõidukitel selliseid piiranguid pole,” lisab ta.
Miks teha ise diagnostikat?
Kui tead üht-teist auto diagnostikast, on diagnostikaseade igal juhul väärt investeering. Lihtsamate vigade puhul ei pea siis teenindusse minemagi, vaid saad kodugaraažis vajalikud hooldused ja lihtsamad elektroonikaga seotud remonttööd tehtud. Ja kui armatuuris süttib märgutuli, saad ise kontrollida, kas tegemist on väiksema veaga, mis sõitmist ei sega, või tuleks auto pukseerida esimesel võimalusel teenindusse.
Veakoodide kohta leiad lisainfot Google’ist. Selleks pane otsingusse lihtsalt auto mark, mudel ja kuvatud veakood.
Rohkem diagnostikaseadmeid leiad siit.