Kuidas hooldada auto kliimaseadet? Foto: Shutterstock |
Kuumal suvepäeval on auto kliimaseade asendamatu, jahutades salongi ja luues sõiduks meeldiva keskkonna. Kuid seda mugavust saad nautida muidugi vaid siis, kui kliimaseade on töökorras. Räägime, kuidas seda tagada!
Kliimaautomaatika vs konditsioneer
Oma olemuselt on konditsioneer ja kliimaautomaatika sarnased, kuid esimene neist on pisut lihtsama ehitusega ja vajab käsitsi reguleerimist. Olgu öeldud, et mõlemad neist vajavad toimimiseks külmagaasi ja korrapärast hooldust.
- Kliimaautomaatika. Kliimaautomaatika reguleerib automaatselt temperatuuri, ventilaatori kiirust ja õhujaotust, et salongis püsiks temperatuur, mille oled seadistanud. Andurid jälgivad ka välistemperatuuri ja päikesevalguse intensiivsust, et teha reaalajas muudatusi, tagades alati parima sisekliima.
- Konditsioneer. Temperatuuri, ventilaatori kiirust ja õhuvoolu suunda tuleb ise reguleerida.
Kapotialune külma tekitamise osa on mõlemal süsteemil sama, kuid kliimaautomaatika on autojuhi jaoks mugavam – lihtsalt pane temperatuur paika ja naudi sõitu!
Kuidas aga auto kliimasüsteemi töökorras hoida ja millal see kindlasti hooldusesse viia?
Regulaarne hooldus
Regulaarne hooldus on auto kliimaseadme töökorras hoidmiseks hädavajalik. Ja siinkohal ei piisa vaid külmagaasi lisamisest.
- Aastas korra lase spetsialistil kogu kliimasüsteemile pilk peale visata. Hoolduse käigus kontrollitakse näiteks, ega kusagil ei ole lekkeid (kas torud on terved) ja ka seda, kas külmagaasi on piisavalt.
- Aastas korra lase vahetada salongi õhufilter. Puhas filter tagab süsteemi efektiivsuse ja hea õhukvaliteedi. Kui sõidad tihti tolmusemas keskkonnas (nt kruusateedel), vajab õhufilter sagedamini vahetust.
Oluline! Kui märkad, et süsteemi jahutusvõime on langenud või see teeb ebatavalist müra, vii auto viivitamatult hooldusesse.
Kas loik on ikka auto all?
Küllap oled märganud suvel auto all pisikest loiku. Sinu neljarattalisega pole midagi halvasti, hoopis vastupidi – see näitab, et sinu auto kliimaseade toimib!
Nimelt langeb A/C süsteemi salongiradiaatori aurustis temperatuur pea null kraadini. Ja kui auto salongis on soe õhk, kondenseerub õhuniiskus aurusti pinnale ja see suunatakse auto alla. Just seetõttu tekib töötava mootoriga kohapeal seistes auto alla veeloik.
Kui avastad, et auto alla pisikest loiku ei teki, siis võib kahtlustada, et kondensaadi ärajuhtimine on ummistunud ning vesi ei pääse salongiradiaatori korpusest välja. See võib põhjustada salongis liigniiskust ja isegi veekahjustusi.
Niisiis on loigu puudumine märk sellest, et kliimasüsteem vajab ülevaatamist.
Ventilaatorist tuleb ebameeldivat lõhna
Üks levinud kliimasüsteemi probleem on ebameeldiv lõhn salongis. See tekib niiskuse, tolmu jms “koostöö” tagajärjel. Näiteks on palju juhtumeid, et torustikku ja salongi radiaatori plokki on tekkinud hallitus ja sealsest niiskusest on saanud alguse “bakterite elu”. Kuidas seda ennetada?
- Esmalt veendu, et salongifilter on heas korras ja õigeaegselt vahetatud.
- A/C puhastusaine. Tegemist on lihtsa ja kiire lahendusega ebameeldivate lõhnade vastu. Hea toode on näiteks Sonaxi puhastusaine.
- Niiskusekoguja. Liigse niiskuse ennetamiseks on hea kasutada niiskusekogujat.
- Vii auto professionaali juurde. Töökodades kasutatakse professionaalset loputusseadet, mis võimaldab süsteemi efektiivsemalt puhastada.
- Osoonigeneraator. See eemaldab sõiduki salongist ebameeldivad lõhnad (nt suits ja lemmikloomad) ja hävitab ka kahjulikke baktereid.
Uue auto A/C süsteemile soovitame teha esimese hoolduse viie aasta pärast ja seejärel iga 2-3 aasta tagant – nii tagad, et süsteem toimib nii nagu vaja.