Udused aknad mõjutavad oluliselt juhi taju ja seeläbi liiklusohutust. Foto: Shutterstock |
Sügis- ja talvehooajal on autojuhtidel sageli probleemiks akende seestpoolt uduseks minemine. Kui õhk on külm ja niiske, lähevad auto aknad uduseks kergesti ja nende kuivatamine auto enda ventilatsiooniga võib mõnikord omajagu aega võtta. Udused aknad mõjutavad aga oluliselt juhi taju ja seeläbi liiklusohutust, mistõttu on oluline, et liigne niiskus auto akendelt võimalikult kiiresti kaoks.
Konditsioneerist on kasu ka jahedamal ajal
Eelsoojendusega autost aurustub niiskus efektiivselt salongisoojendi abil. Soojendi puhub niiskuse kiiresti minema ning väldib nii ka vajadust aknaid miinuskraadidega puhtaks kraapida – ehk nende kriimustamist. Kõigil autodel ei ole aga eraldi salongisoojendit ning elektrilise eelsoojendusega autot pole alati võimalik laadimispostiga ühendada. Seega on hea õppida tundma ka teisi meetodeid.
Muidugi on tõhus abimees uduste akende vastu konditsioneer või kliimaseade, mis aitab ka salongist üleliigse niiskuse eemaldamisel. Tõsi, päris miinuskraadidega see küll ei toimi, kuid paljukest seda pakast Eestis ikka on? Sügisel ja soojemate talveilmade ajal on sellest aga abi küll. Seega, kui oled kuulnud, et konditsioneeri võib jahedamate ilmade saabudes kohe välja lülitada, siis ära nii siiski tee – automaatika reguleerib jahuti tööd vastavalt välisoludele ise.
Enesestmõistetavalt on udu kõige tõhusamaks ja kiiremaks eemaldamiseks kasulik lülitada korraks sisse tuuleklaasi soojenduse funktsioon.
Siinkohal on hea teada, et auto on keerukate süsteemide kogum, mis töötab hästi siis, kui seda aeg-ajalt ka hooldatakse. Näiteks on ventilatsiooniseadme toimimiseks hädavajalik, et ringiaetav õhk salongi jõuaks – ja muidugi puhtana. Siin tuleb mängu salongi õhufilter, läbi mille kogu sõitjateruumi jõudev õhk läbi käib. Kui see on must või ummistunud, ei toimi paraku ka ventilatsioonisüsteem. Ehk on just praegu õige aeg see kas ise uue vastu vahetada või autoteenindust külastada?
Udu kiireks eemaldamiseks sõitu alustades võib paotada ka mõnda küljeakent, et niiske õhk salongist kiiremini välja saaks. Samal põhjusel võiks kliimaseadet või konditsioneeri kasutades veenduda, et kogemata pole sisse jäänud siseõhu ringluse funktsioon.
Ennetavalt on mõistlik aknaid puhtana hoida ja seda nii väljast kui eriti seest. Ühtlasi tasub pidada meeles, et uduse klaasi pühkimiseks palja käe kasutamine pole kõige parem mõte, sest käed on üldjuhul rohkem või vähem rasvased ning määrivad aknad tegelikult veelgi rohkem ära.
Enneta liigniiskuse teket
Võitlusele häiriva udu vastu võib läheneda aga ka teisest küljest ehk vähendades võimalusi selle tekkeks – sest teadupärast pole udu ju ei midagi muud, kui kondenseerunud vesi. Seega tähendab vähem niiskust salongis ka vähem segavat udu klaasidel.
Üldjuhul satub kõige rohkem vett salongi tänu sõitjate endi tegevusele, kui salongi sisenetakse märgade või lumiste jalanõudega. Muidugi pole sellel niiskusel minna kuskile mujale, kui salongi õhku ning põrandale.
Teadupärast valitseb Eestis aga üheksal kuul aastast kehv suusailm ning “tuppa” kantava veekoguse vähendamiseks kuigi head võimalust pole, kui just sõite vaid garaažis või parkimismajades ei alustata ja lõpetata – enamike juhtide jaoks pole see paraku realistlik.
Õnneks saab siiski omajagu vähendada selle vee salongipolstrisse imbumist – selleks on hea lahendus autosse korralike kummimattide soetamine (kui neid veel pole). Kõrge servaga kummimatte kasutades jõuavad vesi ja lumi küll autosse, kuid jäävad pidama mati peal polstritesse imbumata. Regulaarselt matte puhastades ja kuivatades on ka salongiõhk nõnda omajagu kuivem.
Soodne ja lihtne viis akende uduseks muutumise vähendamiseks on hankida auto õhukuivati, mille saab paigutada kas tagaistmele või jalaruumi. Selliseid tooteid on olemas üsna erinevaid. Enamlevinud on ühekordsed niiskuseimajad (nagu näiteks Loctite Stop Humidity), mis mõne kuu jooksul koguvad endasse vett ja muudavad selle geeliks. Mõneajase kasutamise järel tuleb selline niiskuseimaja lihtsalt ära visata ning uus kasutusele võtta.
Mõistlikum valik võib aga olla mõni korduvkasutatav alternatiiv. Näiteks saab Autoeksperdist soetada soodsa ja korduvkasutatava Air Dry niiskuseimaja – autos hoitava silmapaistmatu padja, mis imab niiskust ja hoiab seega ära akende udustumise ning lisaks salongi hallituse, roostetamise ja elektrikahjustused isegi sõiduki pikemal seismisel.
Air Dry niiskuseimaja kasutusaeg on olenevalt objektist umbes neli kuud ning kui imemisvõimsus on nõrgenenud, tuleb õhukuivati viia sooja kohta, näiteks radika peale kuivama. Pärast kuivamist on see taas kasutamiseks valmis, mis tähendab ühekordsete toodetega võrreldes väiksemat püsikulu ning ühtlasi sedagi, et jäätmeid tekib vähem.