Sügis on autole suuremgi väljakutse kui suvi, mistõttu tuleks nüüd kiiremas korras üle kontrollida mõned
olulised asjad oma sõiduki juures ja veenduda nende töökorras olekus. Foto: Shutterstock.
September on endaga kaasa toonud vihma ja pimeduse ning langetanud tublisti temperatuuri. Sügis on autole suuremgi väljakutse kui suvi, mistõttu tuleks nüüd kiiremas korras üle kontrollida mõned olulised asjad oma sõiduki juures ja veenduda nende töökorras olekus.
Siin on viis soovitust, millele pilk oma auto juures enne suurema sügise saabumist peale visata.
Vaata üle rihmad ja voolikud
Vaata kapoti all üle kõik olulisemad rihmad ja voolikud, et nendes poleks pragusid ega jälgi lekkest või liigsest kulumisest. Kui mõni rihm kipub külma mootoriga libisema ja “vilistama”, siis lase seda pingutada ja puhastada. Kütuse- ja õlivoolikutel ei tohi olla märke lõhenemisest, rihmadel narmendamisest.
Ohumärk on ka klaasjalt kõvaks tõmbunud kummiosad. Rihmade ja voolikutega võib õnnetusi juhtuda igal ajal. Kui mõni elastne detail on suveleitsakus üle kuumenenud, avaldub selle mõju tihtipeale alles talvekülmas. Sestap võibki just sügis olla aeg, mil rihmade ja voolikute probleemid välja löövad.
Ega mõni vedelik ei leki?
Miinuskraadid ei ole enam sugugi kaugel ja mingil määral hakkavad need ka sõidukeid mõjutama – eriti kui tegu on vanema autoga. Kõikvõimalike vedelike ja õlide kontrollimine peaks kuuluma iga autojuhi kohustuslikku tegevuskavasse.
Kindlasti vaata üle mootori jahutusvedelik ja õlitase. Halba ei tee ka pidurivedeliku ja roolivõimendi vedeliku kontrollimine. Kui avastad mõne lekke, siis tuleks sõiduk esimesel võimalusel viia teenindusse.
Tasapisi võib juba hakata autosse valama ka talvist klaasipesuvedelikku, sest tihtilugu tuleb see meelde alles siis, kui suvine vedelik on paagis ära külmunud. Loe rohkem siit, kuidas erinevaid lekkeid lihtsamini tuvastada.
Kontrolli rehvide mustrit ja rõhku
Suvega võivad rehvid olla kulunud niipalju siledaks, et soojal asfaldil veel pidamist on, aga sügiseses lehe- ja vihmasajus muutub olukord juba ohtlikuks. Lisaks võib rõhk rehvides jahedamate ilmade tõttu langeda. Õige rehvirõhu väärtused on tavaliselt kirjas juhipoolse ukse juures.
Samuti on sügisel väga olulised õiget tüüpi rehvid. Suverehvidega sõites võib esimeste ootamatute külmadega hätta jääda. Kui kasutad lamellrehve, siis need saab juba varem välja vahetada vastavalt libeda saabumisele.
Kas aku ja tuled töötavad ikka kenasti?
Sügis on hea aeg auto elektrisüsteemi üle vaatamiseks, sest just külma ja pimedaga tulevad selle vead selgelt välja. Kontrolli, kas kõik tuled põlevad, nii esi- kui tagatuled, nii pidurituled kui kaugtuled. Sügisel, kui ilmastikuolud muutuvad järjest kehvemaks, mängib nähtavus ohutuse koha pealt ülimalt tähtsat rolli.
Akut saab kontrollida vastava testriga või autoteeninduses. Kui vaja, jõuab akugi enne külmade saabumist varakult välja vahetada. Külmemate temperatuuridega võib ka pealtnäha korralik aku autoomanikule vimkasid viskama hakata.
Kas sooja puhub?
Suvel on kahtlemata vaja pigem konditsioneeri, nüüd vastu talve peab aga kliimaseade hakkama salongi soojendama. Võib olla juhtunud, et õhuklapid on suvega oma asendisse kinni jäänud, istmesoojendused ei hakka tööle või ei suuda puhur enam esiklaasi soojendada.
Uduse esiklaasiga on eelkõige ohtlik, ent ka ebamugav ringi sõita. Kui mõni neist komponentidest vajab remonti, jõuab selle veel enne päris sügist rahulikult korda teha.