Olles teada saanud, kui palju tuleb uue aku eest välja käia, soovib ilmselt iga autojuht teha kõik endast oleneva,
et seda kulu vältida. Kas telefoni laadimine on ikka kahjulik auto akule? Foto: Shutterstock.
Paljud juhid panevad nutitelefoni autos enne sõidu alustamist harjumuspäraselt laadima. Sageli lastakse sel juhtme otsas istuda seni, kuni sihtkohta jõutakse. Kas aga pidev laadimine mõjutab kuidagi ka auto akut?
Kui generaator töötab, on kõik korras
Olles teada saanud, kui palju tuleb uue aku eest välja käia, soovib ilmselt iga autojuht teha kõik endast oleneva, et seda kulu vältida. Tegelikkuses ei riku säärane pidev laadimine sisepõlemismootoriga auto akut.
Oluline komponent siin on generaator, mille ülesanne on muuta mehaaniline energia elektrienergiaks. Generaator tagab selle, et mootori töötamise ajal laetakse pidevalt ka auto akut.
Tõsi, teoreetiliselt on võimalik sõiduki aku telefoni laadimisega lõpuks tühjendada, kui mootor on välja lülitatud ja generaator voolu juurde ei tooda. On välja arvutatud, et keskmine täie tervise juures olev autoaku võib täis laadida koguni 100 nutitelefoni, enne kui see täielikult tühjaks saab.
Aga telefoni aku?
Tegime kindlaks, et auto akule telefoni laadimine liiga ei tee. Aga kuidas on lood telefoni akuga? Ka tänapäevastele nutitelefonidele ei kujuta selline laadimine ohtu. Üldjuhul on autodes kasutatavad laadijad piisavalt nõrgad ega tekita telefonile mingisuguseid kahjustusi.
Aku tervist võib laadimine hakata mõjutama ekstreemsetel tingimustel, kui keegi näiteks hoiab telefoni laadija küljes ööpäev läbi ja nii terve aasta.
Elektriauto akuga on teine lugu
Elektriautol generaatorit ei ole, seega “varastatakse” vajaminev elekter otse auto akust. Sellisel juhul võib tõesti pikaajaline telefoni laadimine auto aku lõpuks tühjaks imeda. Kui autolaadija sissetulev pinge on tavaliselt 12 volti, siis elektriautos vähendatakse pinget seadmete ohutuks laadimiseks ligikaudu viie voldini.
Tuleb siiski märkida, et nutitelefoni laadimisega on elektriauto akut äärmiselt keeruline täiesti tühjaks lasta. Lõppude lõpuks kasutatakse sedasama akut ju täissuuruses auto liigutamiseks.